Canto – świetny czytnik wiadomości RSS

Wiem, że w każdej przeglądarce jest całe stado czytników RSS do zaimplementowania, dla każdego, kto lubi w tej formie gromadzić wiadomości i później z nich korzystać. Nie brakuje również osobnych aplikacji i RSS-readerów – jest tego mnóstwo!
Ustawiając na nowo w Xubuntu dostęp do interesujących mnie informacji, chciałem wybrać jakiś minimalistyczny czytnik RSS, bo nie zawsze lubię czytać wszystko z przeglądarki. Jest w tej kwestii spory wybór jeśli chodzi o Linuxa. Poszperałem trochę w repozytoriach i pośród szeregu czytników, znalazłem Canto. Opis canto na domowej stronie projektu mówi sam za siebie:

Canto is an Atom/RSS feed reader for the console that is meant to be quick, concise, and colorful. It’s meant to allow you to crank through feeds like you’ve never cranked before by providing a minimal, yet information packed interface. No navigating menus. No dense blocks of unreadable white text. An interface with almost infinite customization and extensibility using the excellent Python programming language.

Wiadomo więc o co chodzi. Chodzi rzecz jasna o to, że canto jest czytnikiem konsolowym, co było dla mnie chyba decydujące przy wyborze. Ściągnąłem więc canto (# apt-get install canto), by sprawdzić jak działa i czy naprawdę jest tak, jak zachwalają twórcy tegoż.
Powiem jedno: jak najbardziej warto zainstalować canto i korzystać z jego możliwości! Szybko okazało się, że program jest naprawdę ciekawy, łatwy w obsłudze i funkcjonalny. W każdej chwili mamy do dyspozycji wiadomości z tych kanałów, które najbardziej nas interesują – szybko i czytelnie. Zapisujemy odnośniki do tych kanałów RSS jakie chcemy i w każdej chwili są one dostępne po wpisaniu w konsoli polecenia: canto.
Konfiguracja canto jest naprawdę prosta. Poza tym na oficjalnej stronie canto znajduje się dokumentacja, manual i FAQ do programu – są tam wszystkie informacje n.t działania canto i korzystania z niego. Również stamtąd możemy pobrać program, choć w większości dystrybucji canto jest dostępne w repozytoriach.
Na zrzutach można zobaczyć jak wygląda moje canto. Dodałem program do autostartu, dzięki czemu codziennie rano mam świeże info z kraju i ze świata. Jeśli o mnie chodzi, canto przebija wszystkie inne czytniki RSS – funkcjonalnością, szybkością działania i tym, że… ech, wiadomo, mam pierdolca na punkcie konsoli ;)

Skomentuj

