Nowa rozdzielczość i schemat kolorów w urxvt.

Po zakupie nowego monitora (stary zaczynał przypominać prehistoryczną bryłę, a co gorsze, szwankował z kolorami, co nie jest bez znaczenia przy zabawach z Gimpem, czy Inkscapem…) zrobiłem mikroskopijny edit mojego rc.lua i theme.lua w ramach Awesome WM.  Po dodaniu do rc.lua wpisu:

awful.util.spawn_with_shell(„xrandr -s 1366×768”)

… Awesome wystartował z nową rozdzielczością; co do tapety, to pokusiłem się o ręczną zmianę rozdzielczości tejże, jako że – o ile mi wiadomo – w Awesome Nitrogen (którego z powodzeniem używałem we Fluksie i Openboxie) nie wrzuci na desktop tapety przy autostarcie – za obrazek na naszym biurku odpowiedzialna jest (w theme.lua) linia:

theme.wallpaper_cmd = { „awsetbg /usr/share/awesome/themes/default/ścieżka/do/tapety.png” }

Wszystko pięknie śmiga. Chciałem nieco odnowić urxvt – moje elementarne narzędzie w Aptosidzie. Po przetestowaniu fontów Droid Sans Mono (przede wszystkim pod kątem UTF-8 – korzystam również z cyrylicy i kilku innych „kosmicznych” nie polskich znaków diakrytycznych w kilku obcych językach), wróciłem do wypróbowanego i nie męczącego oczu Liberation Mono. To moja ulubiona czcionka zarówno dla konsoli jak i WM/GUI (przy okazji – nienawidzę sherifów!!!). Po latach tkwienia w terminalu chyba obalam mit, że najlepszą czcionką dla CLI jest Terminus (lub jemu podobne), ale to oczywiście moje subiektywne odczucie. Godziny spędzone na moich – w większości monochromatycznych – pulpitach „wytresowały” moje oko pod kątem Liberation Mono, czy Monospace.

.Xdefaults, to też nieco się zmienił. Z lenistwa, a przede wszystkim z braku czasu, nie skomponowałem własnej palety kolorów. Zmieniam ją relatywnie często, zazwyczaj przy okazji zmiany tapety/kompozycji. Gdzieś na github znalazłem w miarę znośne kolory, które wklepałem do siebie. Pamiętam okres, gdy hardcore’owo ustawiałem wszystko w konsoli na monochrome, ale doszedłem do wniosku, że to nieco dezorientuje wzrokową nawigację (szczególnie przy 100%-owej [lub zerowej] transparencji w urxvt) – przy irssi/bitlbee (kanały, XMPP, transport identi.ca) monochrome potrafi zmęczyć, podobnie jak w mc, czy ncmpcpp (gdy lekko trzeźwy grzebię w playlistach ;) )!…

OK, efekty zmian poniżej…

[Trochę inna beczka: z uwagi na zmęczenie robotą, za cholerę nie chce mi się grzebać w necie w poszukiwaniu patentu na zrobienie transparentnego tła w alsamixer i jego pluginach – czy ktoś rzuci jakiś trop? :)]

1366×768 | Aptosid | Awesome WM | urxvt | Thunar

Skomentuj

