Newsbeuter, czyli „żegnaj Canto” | czytnik RSS i podcastów…

Korzystam z czytników RSS dosyć często – najoględniej mówiąc, codziennie :) Daaawno temu szedłem na łatwiznę i wrzucałem wszelkie subskrybcje do Google Reader’a, ale wiadomo co myślimy o Google ;) W zasadzie od kilku lat RSS-y przechodziły u mnie przez maszynkę zwaną canto. Nie powiem – bardzo sympatyczny i fajny w konfiguracji konsolowy czytnik napisany w Pythonie. Towarzyszył mi ładnych parę lat.

Newsbeuter również był mi znany od dawna, miałem go na Debianie Sid, ale otwierałem sporadycznie. Wczoraj pogrzebałem nieco w tym fajnym kliencie RSS i olśniło mnie – to jest lepsze, niż Canto! :) Instalacja Newsbeutera w Debianie, to banał, więc nie będę tu sypał apt-get’ami. Na dobry – po instalacji – początek warto wklepać w konsolę:

$ man newsbeuter

… i poczytać o możliwościach i opcjach tego czytnika. Newsbeuter wspiera import/export subskrybcji OPML, więc możemy spokojnie przetransportować sobie do niego nasze feedy z innych czytników (jak Google Reader itp.) uruchamiając Newsbeutera komendą:

$ newsbeuter -i /ścieżka/do/pliku/z/opml

Zauważymy, że w katalogu ~/.newsbeuter pojawi się nam plik urls, w którym znajdziemy nasze subskrybcje – również tam dodajemy wszelkie nowe adresy RSS/podcast. W tym samym katalogu tworzymy plik dla ewentualnych błędów:

$ touch errors

… oraz „serce” naszego czytnika:

$ touch config

Plik config będzie odpowiadał za to jak nasz Newsbeuter będzie działał, reagował i wyglądał. Mój config znajdziecie tutaj – oczywiście konfiguracja zależna jest od naszych indywidualnych potrzeb – prosty i zrozumiały dla wszystkich kawałek chleba. Polecam również odwiedzenie strony Andreasa Krennmaira – znajduje się tam baaardzo klarowne i pomocne wyjaśnienie istoty działania i konfiguracji Newsbeutera.

Udanego konfigu i miłego użytkowania tego naprawdę świetnego czytnika RSS i podcastów!!! Poniżej kilka moich screenów…

okno wszystkich subskrybcji

jeden z kanałów RSS otwarty w konsolowym elinksie

okno z tagami

podgląd subskrybowanego bloga


3 thoughts on “Newsbeuter, czyli „żegnaj Canto” | czytnik RSS i podcastów…

  1. :D
    Sorry, log0ut, może coś mi się popsuło przy konfigu, może źle kliknąłem ten plik .exe?! :D albo nie zapłaciłem za ostatni upgrade i wyłączyli mi translacje :D

  2. … ale mówiąc serio, to Newsbeuter zajebiście działa, gdy zrobiłem unity typu: urxvt + screen + mplayer; mam od zajebania podcastów i mplayer ciągnie streem ze źródła, bez downloadu (co jest zajebiste, bo nienawidzę ściągać podcastów!), czyli działa dokładnie tak jak Google Reader, bez Google Readera :D

Skomentuj

