Degen wreszcie dotarł

Nareszcie odebrałem Degena z poczty :) Szybka przesyłka, bezproblemowy kontakt z dystrybutorem tego sprzętu w Polsce; całość dotarła bez uszczerbku dla tego delikatnego cacka służącego do nasłuchu na falach krótkich. Całość po wyjęciu z pudełka wygląda tak (fota poniżej z netu – mój aparat w telefonie wykonuje mega-shitowe jakościowo zdjęcia, niestety):

Zasilacz pełni jednocześnie rolę ładowarki do akumulatorków (brak w wyposażeniu – trzeba kupić na własną rękę). Po za tym: słuchawki douszne (zaskakująco dobra jakość dźwięku, choć i tak wolę moje pancerne słuchawki nauszne gwarantujące lepszy nasłuch), 12-metrowa antena dodatkowa i pokrowiec na radio. Ponadto instrukcja obsługi w języku polskim i angielskim oraz – w ramach bonusu – przewodnik dla nasłuchowców z wykazem aktualnych częstotliwości  dla audycji światowych w językach polskim i angielskim oraz pełny wykaz stacji w zakresie LW i MW + informacje na temat pasma CB i możliwości nasłuchu kanałów w częstotliwościach 26960 – 27400 kHz + pasmo lotnicze + wykaz amatorskich pasm krótkofalowców (do złapania w ramach modulacji SSB). Innymi słowy, w komplecie dostajemy wszystko, co konieczne, by pobawić się w łowców odległych światowych audycji krótkofalowych…

Wcześniej (oprócz Grundinga „Ocean Boy 330”) używałem także JGC RWE-56 – to niemiecki odbiornik globalny (fota poniżej). Powiem jedno – w porównaniu z Degenem, każdy odbiornik AM jakiego do tej pory używałem był po prostu zabawką. Nie chodzi tylko o to, że Degen umożliwia nasłuch poprzez emisję SSB (czego nie miały moje stare odbiorniki) – pod każdym względem jest to odbiornik naprawdę konkurujący z najlepszymi w kategorii krótkofalowych.

***

Wkładam cztery baterie „paluszki” i odpalam radio w zakresie FM. Jakość dźwięku bajkowa! Mimo że Degen jest wyposażony w przełącznik mono/stereo, głośnik „domyślnie” pracuje w tym pierwszym trybie, ale jakość jest więcej, niż zadowalająca. Dodatkowo przełącznik music/news umożliwia nam dodatkowe dostrojenie i poprawienie jakości (co ważne – przełącznik ten autentycznie poprawia komfort słuchania radia, czego nie można powiedzieć o innych odbiornikach globalnych). Skok strojenia dla FM, to 25 kHz, więc spokojnie dostrajamy KAŻDĄ polską stację FM. U siebie odbieram również (w bardzo dobrej jakości) Radio Slovensko, Frekvence 1 (taki czeski RMF) oraz pierwszy i trzeci kanał czeskiego radia publicznego.

Fale długie i średnie testowałem za dnia, więc z uwagi na specyfikę tych zakresów, złapałem niewiele stacji. Na LW radiowa Jedynka odbiera bez żadnych zakłóceń (niemal jak na FM), podobnie jak czeski pierwszy program. Radio Rosji w ciągu dnia jest słyszalne z szumami (cóż – odległość od nadajnika). Fale średnie – Twoje Radio Andrychów (1580 kHz), lokalna rozgłośnia jest słyszalna perfekcyjnie, bez jakichkolwiek zakłóceń, podobnie rzecz ma się z najsilniejszymi europejskimi stacjami nadającymi na MW – pod względem czułości i precyzji strojenia, Degen DE1103 zostawia daleko w tyle inne radioodbiorniki. Oczywiście w nocy zakres fal długich/średnich eksploduje mnogością stacji i wtedy będę mógł powiedzieć coś więcej.

Dodam, że przełącznik local/DX służący do wyboru intensywności sygnału również niezwykle pomaga, co jest szczególnie wyczuwalne po podłączeniu i rozwinięciu kilkunastometrowej anteny dodatkowej. Przełączam się na fale krótkie i… aaaggggrhhh! Tego właśnie potrzebowałem! Najsilniejsze krótkofalowe stacje światowe (m.in. z Rosji, Chin, Niemiec etc.) są słyszalne jak FM w wersji mono – po prostu perfekcyjna jakość dźwięku przy skoku strojenia 1 kHz. Chińskie Radio Międzynarodowe, czy Głos Turcji (obie audycje po angielsku) odbieram tak, jakby nadajnik był dosłownie za ścianą.

Intensywność odbieranego sygnału i propagacja fal zależą oczywiście od wielu czynników takich, jak pogoda, aktywność słoneczna (w bocznej kolumnie tego bloga można znaleźć codzienny raport nt aktywności słonecznej + jakość odbioru na poszczególnych pasmach SW) czy miejsca, w którym dokonujemy nasłuchu (wiadomo, że najlepsze jest polowanie na odległe stacje poza domem, w miejscach bez prądów pasożytniczych, a przede wszystkim bez włączonego kompa w pobliżu). Dlatego też nasłuch w emisji SSB jak i standardowy na falach krótkich (+ pasmo CB) będą dzięki Degenowi naprawdę zajebistą przygodą dla takiego DX-owego pojeba jak ja :). Na dniach zacznę eksperymentować z antenami zewnętrzymi i nasłuchem poza miastem, w wyżej położonych miejscach bez żelastwa i betonu wokół. Zapewne uda mi się nagrać kilka filmików obrazujących co bardziej egzotyczne nasłuchy naprawdę odległych stacji radiowych i emisji SSB.

Degen DE1103 pod względem obsługi i wyglądu? Podoba mi sie pseudo-analogowy, duży wyświetlacz LCD, nie wszyscy to lubią, ale dla mnie to akurat atut. Przyznam, że ten model Degena ma dosyć karkołomny interfejs i rozkład klawiszy; może i jest minimalistyczny, ale mam wrażenie, że w pewnych momentach niepraktyczny. Rzecz jasna opanowanie klawiszologii, to kwestia 2-3 minut i nie ma z tym problemu, choć wolałbym np. „telefoniczny” rozkład klawiszy numerycznych do bezpośredniego wprowadzania częstotliwości. Oba panele boczne są czytelne z dobrym rozkładem gniazd: zasilania, słuchawkowego, dodatkowej anteny i – to bardzo ważna dla mnie funkcja! – wejścia liniowego, dzięki któremu podłączę mp3playera lub jakiekolwiek inne urządzenie z możliwością nagrywania i będę mógł archiwizować odsłuchane audycje. Jak każdy odbiornik globalny, również Degen ma wygodną rozkładaną podkładkę z tyłu, przez co nasłuch z odbiornikiem na stole jest bardzo wygodny. Antena teleskopowa jest długa i lekka, doskonale spełnia swoją rolę.

Pod względem estetycznym i pod względem użytych materiałów Degen jest naprawdę świetny. Mimo, że to odbiornik chiński, nie ma kompletnie nic wspólnego z „chińszczyzną” z taniego plastiku. To profesjonalny sprzęt nasłuchowy AM – spokojnie konkuruje z uznanymi markami jak Sangean czy Sony w swojej kategorii.

Tyle w ramach pierwszych wrażeń – teraz pozostaje mi tylko szaleć na pasmach krótkofalowych :)

3 thoughts on “Degen wreszcie dotarł

  1. Zgadzam się z wyżej wymienionymi wrażeniami.Degen jest po prostu rewelacyjny

  2. Póki co nie narzekam na Degena, ma bajkową selektywność i łapię przez niego stacje, które do tej pory były dla mnie nieosiągalne :)

    Kusi mnie jednak Tecsun PL660 – podwójna wstęga SSB, pasmo lotnicze + kilka innych rzeczy – to będzie chyba mój kolejny zakup.

    mc, korzystasz z innego odbiornika, niż Degen?

  3. The DE-1103 beats the PL-660 for Medium wave but for shortwave the PL-660 is at least as good plus adding ecellent synchronous detection and excellent ergonomics with a separate volume knob.

    Both are excellent radios overall.

    Jay.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s